دنیای جاسوسی یاش راج فیلمز به ریبوت نیاز داره. این فرمول فعلی جواب نمیده

دنیای جاسوسی یاش راج فیلمز در بالیوود، در اصل قرار بود جواب هند به دنیای مارول و DC هالیوود باشه؛ یک دنیای مشترک پر از قهرمانهای بزرگتر از زندگی واقعی، کراساورهای پر زرقوبرق، و سلطهی مطلق در گیشه. همهچیز هم از فیلم Ek Tha Tiger بیشتر از ده سال پیش شروع شد و بعدش هم دنبالههای غولپیکری مثل Tiger Zinda Hai و پاتان به بازار اومدن و رکوردها رو جابجا کردن.
اما حالا این فرنچایز پرهزینه و ستارهمحور، سر یک دوراهی جدی گیر کرده. فیلم War 2 که قرار بود بعد از پاتان و تایگر 3 مثل یک ستون اصلی کل این دنیا رو به مرحله بعدی ببره، برعکس انتظارها توی گیشه لنگ زد و فروشش حسابی سؤالبرانگیز شد. همین شکست باعث شده خیلیها بپرسن:
-
آیا این فرمول جاسوسی تکراری و خستهکننده شده؟
-
آیا فاصلهی طولانی بین اکرانها باعث شده هیجان مخاطب بخوابه؟
-
و آیا این فرنچایز دیگه نمیتونه با نسل جدیدی از تماشاچیها که با محتوای جهانی و OTT بزرگ شدن، همقدم بمونه؟
کارشناسان و اهل بازار تقریباً همه یک نظر دارن: چیزی که یه زمانی مثل غولی متوقفنشدنی به نظر میرسید، الان به یک بازطراحی اساسی نیاز داره؛ از فیلمنامههای محکمتر گرفته تا آوردن چهرههای تازه و جذابتر.
آتول موهان، کارشناس بازار سینما میگه داستانهای دنیای جاسوسی دیگه تکراری شدن و مردم همهچیز رو از قبل حدس میزنن. یا قراره یکی نجات پیدا کنه، یا یه دشمن وجود داره، یا خودشون با هم درگیر میشن و همین بس. مردم دارن توی فیلمهای یونیورس جاسوسی هم همین یکنواختی رو حس میکنن. آکشای راتی هم معتقده مثل مارول و دیسی، این دنیا نیاز به یه ریبوت اساسی داره. فاصلههای طولانی بین فیلمها باعث شده مخاطبها سرد بشن و پیگیریش سخت بشه. (نمیشه بین فیلمهای یه دنیا چندین سال فاصله انداخت. اگه میخواید یه یونیورس رو پرورش بدید، باید هر سال یکی دو فیلم بیاد بیرون، درست مثل مارول و دیسی. اینجا فاصلهها انقدر زیاد بودن – بعضی وقتها ۲، ۳ یا حتی ۴ سال – که دیگه پرورش طرفدارهای وفادار برای این دنیا سخت میشه.)بهعلاوه، تکیه روی ستارههای قدیمی مثل شاهرخ و سلمان خان برای آینده جواب نمیده؛ چون ده سال دیگه هفتاد سالهن. پس باید ستارههای جوون و تازهنفس هم وارد بازی بشن تا این فرنچایز بتونه ادامه پیدا کنه.
گیریش جوهر، کارشناس سینما، میگه قالب خلاقی جهان جاسوسی باید تغییر کنه؛ چون مخاطب اصلی جوونها هستن که توی پلتفرمهای جهانی محتواهای پیچیده و مدرن میبینن. پس قصهگویی و ایدهها باید بازطراحی بشه تا برای نسل جدید همخوانی داشته باشه و قدیمی به نظر نرسه.
از طرف سینمادارها هم همون حرف شنیده میشه: فیلمنامهها باید محکمتر و جمعوجورتر باشن. ساتادیپ ساها معتقده «قطعاً به یه فیلمنامه بهتر نیاز داریم»، و ویشک چوهان هم میگه مشکل اصلی اینه که این فیلمها زیادی هالیوودی ساخته میشن و حس «دسی» (بومی و احساسی) ندارن. به نظرش سینمای هند سبک و حالوهوای خاص خودش رو داره که اینجا گم شده.
اون همچنین به یه نکتهی مهم اشاره میکنه: مارول پشتش هزاران کامیک و قصهی از پیشساخته داره، اما جهان جاسوسی یاش راج همهچیز رو از صفر میسازه. برای همین شخصیتها غریبهن و مخاطب ارتباطی باهاشون پیدا نمیکنه.
در نهایت، نظر کلی اهل بازار واضحه: این فرنچایز فقط با تکرار، فاصلههای طولانی بین فیلمها یا ستارههای قدیمی نمیتونه زنده بمونه. باید قصهگویی رو بازتنظیم کنه، فیلمنامهها رو قویتر بنویسه و ستارههای جوونتر وارد کنه؛ وگرنه خستگیای که توی War 2 دیده شد، میتونه کل جهان جاسوسی رو از پا دربیاره.
همون وار 1 از همه قشنگتر بود پاتان هم خوب بود به لطف آبراهام 👌👌کاش با امیرخان فیلم بسازن🥳🥳🥳🥳
😂😂از فروش قسمت دومش مشخصه چقدر طرفدار داشته.
من خودم طرفدار جان آبراهام هستم و تو خوب بودنش تو فیلم شکی نیست ولی جان هيچ وقت تو گیشه موفق نبود و بعد از پاتان هنوز نیست.
جوان به لطف کی بود؟ دانکی که با سالار کلش داشت به لطف کی فروخت؟
میشه سنتون بدونم؟
عالی گفتین، نمیفهمم اینها چرا قبول نمیکنن که سطح شاهرخ خان متفاوت است.
چرا پاتان فروش کرد؟
این ها تفسیر کرده میگویند چون شاهرخ خان بعد از ۴ سال روی پرده آمد یا میگویند اخبار فروش جعلی است یا بهانه کرده میگویند بخاطر جان آبراهام فروش کرد.
پس جوان چی بود؟
دانکی با آن دیالوگ های ضعیفش بخاطر کی فروش کرد.
اگر بازیگر فیلم دانکی کسی دیگری بود مطمئنا فروشی بالای ۲۰۰ را هم نمیتوانست ثبت کند اما موفق شد با وجود کلش با فیلم سالار که کارگردان آن در کنار راجامولی بزرگترین کارگردان اکشن سینمای هند است.
متاسفانه تعصب تو این دیار بر عقل و منطق برتری داره، اینا چون از شاهرخ میسوزن مجبورن بهونه های مسخره بیارن .
پاتان اگه نبود فیلم های موفق بعد از پاتان هیچ وقت فروش نمیکردن.
پاتان دوباره هیجان به سینما برگردوند.
میشه گفت بالیوود در حال نابودی بود که پاتان به دادشون رسید، یادمه همه ی منتقد های هندی از مردن بالیوود میگفتن ولی پاتان دوره جدیدی رو آغاز کرد.
زیاد حرص نخور از این حرف های ایشون کلا نظر دادنش عین بچه هاست.
شاهرخ برجسته ترین شخصیت هندی بعد از گاندی و میشه گفت محبوبترین هندی در جهان.
اونایی که از بازیگری چیزی میفهمن متوجه هستن که شاهرخ بهترین بازیگر هند تو هر نقشی و اینو بارها ثابت کرده حتی تو نقش منفی انجام.
همه ی ستاره های بالیوود که اسمشون میارن به وسیله پدرشون مطرح شدن، پدرشون راه براشون هموار کرد ولی شاهرخ خان چی؟
پادشاهی که خودش قلمروش ساخت پادشاهی که نشون داد تو صنعتی که تو انحصار ستاره زاده هاس میشه بهترین شد .
شاهرخ بزرگترین الگو برای جوانان هند.
شاهرخ نه پول داشت نه واسطه نه زیبایی.
روزهای اول کارش بهش میگفتن زشتی بدرد نقش اول نمیخوری منفی باش ولی اگه استعداد داشته باشی تو نقش منفی ام بهترین میشی و راه باز میکنی .
کاری که پادشاه بالیوود کرد.
در مورد فروش پاتان
یعنی اونقدر محبوب هست که چهار سال دور از سینما بوده ولی فراموش نشده و سوپراستار مونده حتی با دوری چهار سال از سینما، این خودش نشون دهنده بزرگی شاهرخ نه بهونه برای فروشش😄
😄 ده کرور بیست کرور اصلا دویست کرور الکی کشیدن روش ، فیلم هزار کرور فروش کرده دوستان حتی نصفشم دروغ باشه بازم فیلم موفق بوده حداقل از وار ۲ و تایگر۳ بیشتر فروش کرده ، اونم فیلم هایی که شناخته شده بودن و سری دوم و سومشون بوده.
جان باعث فروشش شده؟ خود جان آبراهام اینو بشنوه خنده بر میشه😄 درسته که نقش جان آبراهام عالی بود ولی دلیل نمیشه پاتان ضعیف بوده باشه، اگه نقش منفی اینقدر تو هند محبوب و باعث فروش میشه چرا دو تا خان دیگه بازی نمیکنن؟
نقش منفی بشن تا فیلمشون هزار تا بزنه. عین جان آبراهام خائن به هند بازی کنن ببینم اونام میتونن عین شخصیت جان آبراهام پولسازی کنند.
پاتان فروخت چون یه فیلم همه چیز تموم بود چون شاهرخ تو فیلم نامه دخالت نکرده بود که فقط فیلم رو خودش بچرخه و همش رو اون مانور بده ، فیلم فروخت چون یه فیلم کاملا حرفه ای بود.